سرهنگ سلیمانفر: 90 درصد حوادث جاده‌ای عامل انسانی دارد/ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی می‌تواند محرک آموزش و فرهنگ‌سازی در کشور باشد/ اکثر خودروهای داخلی بی‌کیفیت هستند

سرهنگ سلیمانفر: 90 درصد حوادث جاده‌ای عامل انسانی دارد/ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی می‌تواند محرک آموزش و فرهنگ‌سازی در کشور باشد/ اکثر خودروهای داخلی بی‌کیفیت هستند


به گزارش روابط عمومی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، سرهنگ حسن سلیمانفر کارشناس رسمی دادگستری در حوزه رانندگی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون درخصوص ازدیاد حوادث جاده‌ای کشور اظهار داشت: آموزش نقش محوری و تعیین کننده در حوادث جاده‌ای ایفا می‌کند. یک مثلث ترافیک وجود دارد که راس آن مبحث آموزش است. مهندسی ترافیک و اجرای مقررات دیگر ضلع‌های این مثلث در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند. علل اولیه حوادث جاده‌ای عدم آموزش صحیح و بی‌تفاوتی سازمان‌ها به آموزش بوده است. شتاب بی‌مورد، خستگی و خواب‌آلودگی و بی توجهی به مقررات از دیگر عوامل ایجاد حوادث جاده‌ای است که بعضا منجر به مرگ و میر می‌شود.

وی افزود: در رانندگی سه عامل مهم وجود دارد، عامل انسانی، عامل جاده و عامل وسیله نقلیه. بیش از 90 درصد حوادث ایجاد شده در کشور ما عامل انسانی دارد و آنهم به این مربوط است که آموزش صحیح به رانندگان ما داده نشده است. متاسفانه خیلی از راننده‌های ما حتی با وجود اینکه چندین سال است که گواهینامه دارند ولی ابتدایی‌ترین مقررات را رعایت نمی‌کنند و قوانین را فراموش کرده‌اند. اکثر رانندگان ما با شیوه جدید در شهرها و خارج از شهرها رانندگی می کنند و توجهی به قوانین ندارند.

سرهنگ سلیمانفر با اشاره به وضعیت خودروسازی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط خودروسازی در کشور خوب نیست و بسیار ضعیف عمل می‌کنند. متاسفانه در تصادفات مشاهده می کنیم که خودروهای ساخت کشور بیشترین صدمه را می‌بینند و بدنه قوی ندارند. نکات ایمنی در خودروهای داخلی به هیچ عنوان رعایت نشده است. مضاف براینکه وضعیت جاده‌ها نیز مناسب نیست و اکثر جاده‌های ما از بی کیفیت ترین آسفالت برخوردار هستند. همین امر نیز در کنار کیفیت نامرغوب خودروها باعث می‌شود شاهد ازدیاد تصادفات و حوادث داخل شهر و بیرون از شهر باشیم.

کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی کشور تصریح کرد: در سال 1399 در سطح شهر تهران متاسفانه 583 مورد تصادف منجر به فوت داشتیم که 255 مورد آن مربوط به تصادف موتورسیکلت است. حدودا 15 هزار کشته نیز در سطح کشور داریم که شامل تصادفات داخل شهر و خارج از شهر می‌شود. ایران از بین 175 کشور رتبه 63 را از لحاظ تصادفات منجر به فوت در اختیار دارد. ایمن نبودن خودروها و موتورسیکلت ها در تعداد کشته‌های ما تاثیر زیاد دارد.
وی با اشاره به نقش فدراسیون در کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای خاطرنشان کرد: از آنجا که موضوع آموزش یکی از مشکلات و دلایل اصلی در ایجاد تصادفات است فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی می‌تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در بحث آموزش در سطح کشور و فرهنگ سازی داشته باشند. هرچه قدر بتوانیم موضوع فرهنگ سازی را در کشور نهادینه کنیم و این کار از سنین پایین شروع شود قطعا در دراز مدت تاثیرات مثبت آن را خواهیم دید.
سلیمانفر افزود: ما در شهرداری یک طرح جدید را راه‌اندازی کردیم و به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که از همین سنین پایین با قوانین آشنا شوند و هدف ما این است که فرهنگ ترافیک بین دانش‌آموزان نهادینه شود.