English    

تنها منبع اطلاع رسانی برنامه ها و رویدادهای فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی سایت رسمی این فدراسیون میباشد.             سال 1396 ، سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال                                                   

   






















 



رئيس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرورزشي

از صنعت خودرو سازی کشور بسیار گله مند هستیم

محمود صيدانلو رئيس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني پس از طي سال‌ها مسئوليت‌ در كارهاي ستادي و اجرايي سازمان تربيت بدني وقت (وزارت ورزش و جوانان) حالا مرد اول فدراسيون پرهيجان موتورسواري و اتومبيلراني شده است . نزديكي به مسابقات رالي خاورميانه در شيراز فرصت مناسبي بود براي اينكه ازمحمود صيدانلو رئيس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني دعوت كنيم به خبرورزشي بيايد و از اوضاع و احوال رالي خاورميانه ، طرح جديد براي آموزش و بالا بردن مهارت رانندگي جوانان ، مشكلات و موانع سر راه و... براي‌مان بگويد . او هم دعوت ما را پذيرفت و به رغم مشغله كاري‌ای كه داشت به خبرورزشي آمد و پاسخگوي سؤالات ما شد . گفت‌وگوي اختصاصي خبرورزشي با رئیس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني را در خبرورزشي می‌خوانيد :
* رزومه ورزشي‌‌تان چيست؟
مثل همه نوجوانان ورزش را با كاراته شوتوكان شروع كردم و تا رده ملي ادامه دادم اما بعد از پيروزي انقلاب ، جذب فوتبال شدم و پس از مدتي درمنتخب استان‌ها بازي كردم اما خيلي زود در سنين 24، 25 سالگي به عنوان بازيكن و مربي با تيم‌هاي استاني شركت كردم و مربیگری را درجات مختلف A.B.C گذراندم.
* چه زماني وارد وزارت ورزش يا همان سازمان تربيت‌بدني شديد؟
دانشجوي رشته ديگري بودم ، اما سازمان تربيت‌بدني سال 80 فراخوان داد كه اولين گروه دانشجويان را بورسيه مي‌كند. به دليل اينكه ورزشي بودم ، در كنكور ورزش آن زمان شركت كردم و رتبه دوم را به دست ‌آوردم . همزمان با ادامه تحصيل دردانشگاه با حكم كارگزيني به عنوان رئيس اداره كل تربیت بدني و ورزش رباط‌كريم شروع به كار كردم . از آنجايي كه تيم فوتبال داشتم بعد از مدتي رفتم مازندران و چند شهرستان ديگر از جمله نوشهر، سوادكوه و بابل فعاليتم را ادامه دادم.
* مسئوليت‌هاي زيادي را در سازمان تربيت‌بدني تجربه كرده‌‌ايد، با اين همه مسئوليت خسته نشديد؟
خستگي براي من معنا ندارد، براي كاركردن انگيزه زيادي دارم و تا زماني كه مفيد واقع شوم به كارم ادامه مي‌دهم . براي ارتقای شغلي تعريف خاصي دارم و شخصاً كارهاي اجرايي را بيشتر دوست دارم اما دركارهاي ستادي تصميمات براساس حوزه‌هاي بالا دستي صورت مي‌گيرد و بر اساس نياز و اهدافي كه مسئولان مافوق دارند بايد از يك حوزه ستادي به ستاد اجرايي و يا برعكس برويد.
* همزمان با مسئوليت‌هاي اجرايي و ستادي سرپرستي چند فدراسيون را تجربه كرديد؟
پيش از اينكه به فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني بروم ، سرپرستي فدراسيون‌هاي تكواندو و سواركاري را برعهده داشتم، كه هر كدام براي من تجربيات خوبي داشت.
* كدام‌يك از فدراسيون‌ها براي شما بيشتر جذابيت داشت؟
هركدام از اين فدراسيون‌ها جذابيت و ويژگي خاص خودش را داشت اما ازآنجا كه اتومبيلراني ورزش پرهيجان و جذابي است اين فدراسيون را بيشتر دوست دارم.
* خودتان هم اتومبيلراني مي‌كنيد و كدام رشته را بيشتر ترجيح مي‌دهيد؟
(با خنده) بله، گاهي اوقات . سرعت را ترجيح مي‌دهم و احتمال دارد در آينده نزديك خودم هم در مسابقات اين رده شركت كنم.
* از ميزباني رالي خاورميانه چه خبر؟
اين رقابت‌ها ازبيستم شهريوربه مدت سه روز در شيراز و با حضور چند تيم از منطقه آسيا و يك كشوراروپايي، چك برگزار مي‌شود كه مقدمات كار از ماه‌ها قبل فراهم شده است و براي برگزاري يك مسابقه به ياد ماندني آماده‌ايم.

مشكلات زيادي داريم . خودروهاي ما پلاك نمي‌شود . آنها بايد بروند داخل پيست . الان براي رالي خاورميانه مرك شيراز ميزبان هستيم اما خودرو نداريم و اين در حالي است كه ميزباني بين‌المللي را با هزينه ميلياردي گرفتيم اما خودرو نداريم . سه دوره است ميزباني رالي خاورميانه به ميزباني ايران برگزار مي‌شود اما درهيچ دوره‌اي خودرو نداشته‌ايم . به خاطر اينكه اين تابو را بشكنيم امسال برآن شديم تا خودمان هم راننده داشته باشيم و هم خودرو . به همين خاطردر يك شركت خودرو‌سازي تركيه‌اي 100 ميليون هزينه كردم و يك خودرو با پكيج كامل سفارش دادم.

* باشگاه‌هاي متمول زيادي داريم چرا از آنها كمك نمي‌گيريد؟
‌متأسفانه يك نگاه از گذشته براين رشته حاكم بوده و باشگاه‌ها تمايلي به فعاليت در اين بخش ندارند. به طورمثال باشگاه‌هاي پيكان و ايران‌خودرو كه صنعت خودروي ايران در دست آنهاست در اين رشته حضورندارند . بعد از جلسات زيادي كه با مسئولان آنها داشتم بالاخره راضي شدند در يك راند مسابقات ما شركت كنند. اين شركت نكردن باشگاه‌ها در مسابقات ما در حالي است كه آنها بايد از ما براي معرفي خودشان بهره ببرند.
* اما اتومبيلراني مربوط به خودروسازي مي‌شود.
ظاهراً براي خودروسازان، فوتبال اهميت دارد . بايد از مديرعامل ايران‌خودرو سؤال كنم پيكان چند تماشاچي دارد؟ چرا نمي‌آيند صنعتي كه مربوط به خودشان است حمايت و تبليغ كنند كه نزديك به 30، 40 هزارتماشاچي ميداني دارد؟ اينكه نمي‌آيند دليل آن را نمي‌دانم . متأسفانه شركت‌هاي خودرو‌سازي به رشته‌هايي كه هيچ سنخيتي با توليدات آنها ندارد ورود مي‌كنند اما به مسابقاتي كه مربوط به كارشان مي‌شود ورود نمي‌كنند. يكي بايد كارشناسي كند و ببيند بازخورد حضورخودروسازي در رشته‌هايي كه سنخيتي با خودروسازي ندارد چه تبعاتي دارد.
* مسئولان جهاني و قاره‌اي براي نظارت مي‌آيند؟
جان تات، رئيس فدراسيون جهاني اتومبيلراني قرار است در زمان برگزاري رالي مرك در شيراز به ايران بيايد. ضمن اينكه نايب‌رئيس فدراسيون سوريه و مديراجرايي رالي خاورميانه از لبنان براي نظارت بر مسابقات رالي شيراز به كشورمان سفر مي‌كنند.
* درباره راه‌اندازی طرح 15 تا 18 ساله‌ها توضيح مي‌دهيد؟
مدارس اتومبيلراني را از ابتداي سال 96 راه‌اندازي كرديم، علاقه‌مندان به رانندگي تا رسيدن به سن قانوني 18 سال، درسه تابستان شروع به آموزش مي‌كنند . مرحله اول اين طرح اواخر شهريور در پيست آزادي آغاز مي‌شود و در واقع جوانان 15 تا 18 سال در طرح تابستاني آموزش‌هاي لازم رانندگي را مي‌بينند تا قبل از رسيدن به سن قانوني گرفتن گواهينامه به يك راننده مهار تبديل شوند كه اجرايي شدن اين طرح براي خيلي‌ها مفيد است . اولاً خود راننده به صورت اصولي آموزش مي‌بيند. ثانیاً از تصادفات كاسته مي‌شود، ثالثا به پشتوانه‌سازي رشته اتومبيلراني كمك مي‌کند.
* براي ارتقاي مهارت رانندگي چه اقداماتي انجام داده‌‌ايد؟
ارتقای مهارت رانندگي جزو وظايف فدراسيون اتومبيلراني است، ما بايد به آموزش آن بپردازيم كه متأسفانه قبلاً فراموش شده بود اما الان مقدمات كار را فراهم كرده‌ايم و مي‌خواهيم به آن بپردازيم. در اين حوزه بايد دو، سه كار انجام دهيم . يكي كارميداني آموزش قبل ازگواهينامه و ديگري آموزش همه رانندگان . دراين رابطه اخيراً با صدا و سيما تفاهمنامه به امضا رسانده‌ايم كه مهر و يا اوايل آبان استارت اين كار 57 قسمتي مي‌خورد. هدف من آموزش مهارت‌هاي رانندگي به جوانان است كه در اين ارتباط با حوزه وزارت ورزش و جوانان صحبت كرده‌ايم و به نتايج خوبي هم دست پيدا كرده‌ايم اما با آموزش و پرورش درحال رايزني هستيم چون هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم.
* ورزش موتورسواري و اتومبيلراني يك ورزش پرهزينه و به نوعي ورزش پولدارهاست، نظر شما چيست؟
درگذشته نگاهي به اين رشته بود كه يك عده سرگرم اين رشته هستند و مسابقاتي را هم در درون خودشان برگزار مي‌كنند اما اين نگاه حرفه‌اي نيست. نگاه حرفه‌اي اين است كه در زيرساخت‌ها، منابع انساني، تجهيزات، آموزش به صورت يك پازل جمع شود. نظام باشگاهداري و نگاه حرفه‌اي باشگاهداري در اتومبيلراني بايد راه بيفتد درغير اين صورت روال كار همين‌ طور باقي خواهد ماند.
* چرا در رشته‌هاي پرهيجان و پربيننده‌اي مثل فرمول‌هاي مختلف و يا مسابقات سرعت درسطح جهاني شركت نمي‌كنيد؟
درخيلي از رشته‌ها مثل موتورسرعت، اتومبيلراني‌ درفرمول‌ها نه امكانش را داريم و نه زيرساختش را. درفدراسيون ما غير از دو يا سه رشته بقيه رشته‌ها زياد پرخرج نيست . خودرو و موتور در رشته ما مثل توپ فوتبال براي يك فوتباليست است كه متأسفانه ما درهمين مورد هم مشكل داريم و اگر نتوانيم خودرو يا موتور به‌روز را با توجه به قوانين و مقررات وارد كنيم باز هم از رقبا عقب هستيم چون تجهيزات‌مان به روز نيست.



* فدراسيون چه كاري مي‌تواند انجام دهد تا اين مشكل برطرف شود؟
ما كارخاصي نمي‌توانيم انجام دهيم . چند ماه است كه در حال رايزني و مكاتبه هستيم و با ارگان‌هاي مختلف و ذيربط در اين زمينه صحبت كرده‌ايم ، اميدواريم اين مشكل حل شود. سردار مؤمني در اين زمينه خيلي كمك مي‌كند و قول داده‌ كه اين مشكل حل شود.
* شما براي رفع اين مشكل چه پيشنهادي داريد؟
پيشنهاد ما اين است كه اين موتورها را ورزشكاران با شرايط ويژه، با مجوز فدراسيون و ناجا پلاك‌گذاري کنند، GPS روي آن نصب شود و اين موتور در روزهاي خاص در مسيرهاي خاص بتواند تردد كند.
* بانك اطلاعاتي فدراسيون به‌ روز است؟
مستندات و يا داشته‌هاي قديمي دردسترس نيست. وقتي ما وارد فدراسيون شديم يك بانك اطلاعاتي وجود نداشت كه ما براساس آن رصدي داشته باشيم بر تعداد مربيان، داوران و ورزشكاران، به همين خاطرشروع به جمع‌آوري اطلاعات از استان‌ها كرديم، كه تقريباً 90 درصد كار انجام شده و حالا ما مي‌توانيم براساس مداركي كه مربيان ، داوران، ورزشكاران ارائه مي‌كنند برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي درستي انجام دهيم . يكي از مشكلات و شايد يكي از ضعف‌های حوزه آموزش و ساماندهي فدراسیون بانك اطلاعاتي بود. مضافاً اينكه آكادمي موتورسواري و اتومبيلراني را در مجموعه ورزشی آزادی راه‌اندازي كرده‌ايم تا راحت‌تر زيرمجموعه‌مان را رصد كنيم.
* از لحاظ ابزاري چه مشكلاتي شما را اذيت مي‌كند؟
هم‌اكنون در ايران تنها يك پيست داريم كه آن هم استاندارد نيست و اگر بخواهيم سطح آن را براي برگزاري مسابقات بين‌المللي بسنجيم درحد فرمول E است. متأسفانه درهيچ يك ازاستان‌هاي كشور پيست نداريم حتي غيراستاندارد . ورزشكاران استان‌ها بايد هزينه كنند بيايند تهران تا بتوانند در پيست تمرين كنند . اين رشته در بحث زيرساخت‌ها مثل بقيه رشته‌ها توسعه پيدا نكرده است . نمونه بارزش اين است كه درتمام پروژه‌هاي نيمه تمام ورزشي كشور كه حدود سه هزار و هفتصد پروژه مي‌شود حتي يكي مربوط به رشته ما نيست. چرا نبايد اين رشته هيچ سهمي در پروژه‌هاي ملي و استاني نداشته باشد. به همين دليل مي‌خواهيم بخش خصوصي را براي اين رشته وارد كنيم.

* چطور به فكر راه‌اندازي موتورسواري بانوان افتاديد؟
ما خانم‌هاي زيادي درسراسر كشور داشتيم كه به دليل علاقه‌مندي به موتورسواري مجبور بودند به صورت غيررسمي فعاليت كنند . همين فعاليت غيررسمي، آنها را مجبور كرده بود تا در كوه‌ها و پيست‌هاي غيراستاندارد تمرين كنند. به‌ هرحال نياز به يك پيگيري جدي بود تا از خانم‌ها حمايت‌ شود، چراكه آنها هم بايد اين فرصت را داشته باشند تا مانند ساير بانوان ورزشكار ايران در مسابقات داخلي و خارجي حضور داشته باشند . مهم‌تر اينكه نبايد اين اجازه را بدهيم كه به‌خاطرعلاقه‌مندي به يك ورزش در مناطق ناايمن فعاليت كنند.
* بعضي از موتورسواران ادعا مي‌كنند كه مربي هستند، نظر شما در اين باره چيست؟
اين موضوع به همان نداشتن بانك اطلاعات برمي‌گردد. درحالي كه ازعمر فعاليت بانوان موتورسوار مدت زمان زيادي نيست كه مي‌گذرد اما بعضي‌ها ادعا مي‌كنند كه مربي هستند و شاگردان زيادي هم پرورش داده‌اند كه چنين چيزي نيست . البته بعضي‌ها درمصاحبه با رسانه‌هاي داخلي و خارجي بزرگنمايي كرده‌اند كه دراين باره فدراسيون نامه‌اي به وزارت ورزش زده است. در هر حال يكي از مواردي كه باعث شده اين موارد پيش بيايد همان نداشتن بانك اطلاعات فدراسيون است كه به ‌زودي اين بانك فعال مي‌شود و موتورسواران مي‌توانند با مراجعه به اين بانك از وضعيت مربيان، داوران و موتورسواران مطلع شوند.
* براي بانوان چه برنامه‌اي داريد؟
ميزباني رالي زنان مسلمان و ميزباني یک راند موتور كراس را گرفتيم و طبق برنامه قرار بود در شش ماهه اول مسابقات رالي مرك در شيراز را برگزار و در شش ماهه دوم دو مسابقه رالي زنان مسلمان و موتور كراس بانوان را ميزباني كنيم اما انتخابات رياست جمهوري باعث شد تا در برگزاري مسابقات تغييراتي ايجاد شود . به همين دليل مسابقات رالي مرك را به بيستم تا بيست و سوم شهريور موكول كرديم اما از آنجا كه سال آينده تبريز به عنوان پايتخت كشورهاي اسلامي است، در جلسه‌اي كه با وزير ورزش و جوانان برگزار كرديم ، قرار شد اين مسابقه را سال آينده در تبريز برگزار كنيم . با اين كار دو هدف را دنبال مي‌كنيم که یکی از هدف‌های‌مان این است که سياست ملي را در پايتخت كشورهاي اسلامي به نمايش بگذاريم.
* از برگزاري رالي موتوركراس بانوان چه خبر؟
قراربود يك راند موتور كراس را در ايران ميزباني كنيم اما چون اين مسابقات همزمان شد با انتخابات رياست جمهوري و عملاً امكان ميزباني نبود با فدراسيون جهاني مكاتبه كرديم رالي موتور كراس را به سال آينده موكول كنيم و در اين رابطه اولويت ميزباني با تهران، كيش و منطقه آزاد ارس است كه با بررسي شرايط ميزباني و امكانات، يكي از اين شهرها را انتخاب مي‌كنيم.
* جذب مربي خارجي به كجا رسيد؟
بايد ببينيم آيا شرايط مربي مورد نظر از نظر فني و تجهيزات فراتر از مربيان داخلي است يا خير؛ در موتور كراس چون شرايط بهتري داريم و فرصت قهرماني برايمان وجود دارد . براي به‌روز‌رساني و ارتقا، دانش مربيان و داوران تا قبل ازپايان سال ، چند دوره كلاس مربيگري برگزار مي‌كنيم به همين خاطر از فدراسيون جهاني درخواست چند مربي كرده‌ايم تا پس از بررسي رزومه آنها و درصورت نياز قراردادي را با يكي از گزينه‌ها امضا كنيم.
* ظاهراً قرار است رالي جاده ابريشم را برگزار كنيد، اين مسابقات چه زماني برگزار مي‌شود؟
رالي جاده ابريشم براي ما بسياراهميت دارد . با مذاكراتي كه با رئيس فدراسيون اتومبيلراني شانگهاي و شيان چين داشتم در نظر داريم سال آينده مسابقه جاده ابريشم را همزمان با پايتخت كشورهاي اسلامي در تبريز ميزباني كنيم . اگر مسئولان حمايت كنند رالي جاده ابريشم براي افتتاحيه و يا اختتاميه پايتخت كشورهاي اسلامي در تبريز در مسير چين – ايران و با مشاركت سه كشور روسيه، چين و ايران برگزار مي‌شود. البته ما نقطه استارت يا پايان را تبريز، شيراز، تبريز پيشنهاد داده‌ايم كه دراين رابطه بايد با وزير ورزش و جوانان به توافق برسيم.



تاريخ  ارسال:شنبه 11 شهريور 1396 - 09:29

کد:39487-1396


 اخبار مرتبط:


 



 

  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام شما:
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 

 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

 


       

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.