سخنان دکتر سید حمید سجادی پس از حلول سال نو :

سالی که توسط مقام معظم رهبری بنام تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شده، سالی پرتلاش و پویا درعرصه ورزش و جوانان خواهد بود

وزیر ورزش و جوانان فرا رسیدن بهار طبیعت را به مقام معظم رهبری، رییس جمهوری ، مردم عزیز ایران و خانواده بزرگ ورزش و جوانان تبریک گفت .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر سید حمید سجادی که سال 1401 را درکنار مزار دو شهید گمنام ارمیده در محوطه این وزارتخانه سپری کرد ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت به مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مردم عزیز ایران و خانواده بزرگ ورزش و جوانان ،گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دوحوزه ورزش وجوانان در سالی که گذشت ارائه کرد .

متن سخنان وزیر ورزش و جوانان به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و شاد باش به جامعه محترم ورزش و جوانان

از طرف وزارت ورزش و جوانان فرا رسیدن بهار طبیعت در قرن جدید سال 1401 را خدمت مقام معظم رهبری ، رییس محترم جمهوری و عموم هموطنان عزیز تبریک می گویم.

از خداوند متعال می خواهم سالی پربار مملو از موفقیت پیش روی جامعه محترم ورزش قهرمانان عزیز ، آحاد مردم عزیز وعلاقمندان به ورزش و همچنین جوانان پرشور و انقلابی مهین عزیزمان باشد ، سالی که توسط مقام معظم رهبری بنام تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین شد.


در حوزه جوانان و در سالی که پشت سر گذاشتیم فعالیتهای گسترده ای درهفت ماه گذشته در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با یک حرکت منسجم هدفمند و پویایی جوانانه ، جوان پسندانه وجوان باور به بهترین شکل اجرایی شد که اهم اقدامات صورت گرفته به شرح زیر است :

برگزاری دوره های آموزشی کارگاه های ملی ومنطقه ای مجازی و حضوری ویژه سازمان های مردم نهاد، مدیران و روانشناسان و مشاوران مراکز ازدواج و خانواده

تولید بیش از یکصد محصول فرهنگی و رسانه ای در حوزه خانواده و ازدواج اعم از تولید کلیپ، انیمیشن ، فیلم های کوتاه، مستندو...

برگزاری کارگاه ها و رویدادهای اشتغال و کارافرینی در بیش از ۲۰ استان کشور

برگزاری دوره های مهارت آموزی اشتغال و کارافرینی و مهارت های زندگی ویژه کارکنان ، سربازان جوان ستاد نیروهای کل مسلح

برگزاری دوره های مهارت آموزی اشتغال و کارافرینی و مهارتهای زندگی ویژه جوانان 18 تا 35 سال با بهره گیری از ظرفیت ۱۱۹ مسجد در سطح کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی

برگزاری دوره های آموزش اشتغال و کارافرینی و مهارتهای زندگی ویژه جوانان 18 تا 35 سال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور بیش از 8 هزار و 700 نفر

برگزاری برنامه های فرهنگی هنری تربیتی وآموزشی در خانه های جوانان فعال در سطح مرکز استانها در حدود 109 خانه جوانان فعال

اجرای طرح جامعه هر جوان یک مهارت: آموزش مهارت های عمومی اشتغال و کارافرینی, مهارتهای زندگی و یک مهارت تخصصی در حوزه اشتغال و کارافرینی به جوانان بالای 18 سال در سطح کل کشور

برگزاری برنامه های بزرگداشت هفته جوان از 21 لغایت 27 اسفند ماه به مناسبت ولادت حضرت علی اکبرعلیه السلام ( که در این هفته بیش از ۴هزار رویداد مختص جوانان برگزار شد)

برگزاری جلسه شورای عالی جوانان بعد از ۹ سال به ریاست رئیس جمهور محترم۲۳ اسفند در هفته جوان

برگزاری بیش از۷۸۰ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و کمیته های تخصصی ذیل آن در سه سطح ملی استانی و شهرستانی با حضور دستگاه های عضو ستاد

تهیه و تدوین سامانه ملی روشنگری و تبیین ابهامات و شبهات جوانان

اجرای طرح تربیت و توانمند سازی دستیاران جوان مدیران در دستگاه ها

این موارد ،عناوین اهم اقدامات و برنامه های این وزارتخانه در سال 1400 بود که همکارانم توانستند با موفقیت انهارا اجرایی کنند.

حوزه ورزش نیز ضمن اعلام مراتب قدرشناسی به خاطر تلاش های صورت گرفته در فدراسیونها، باشگاه ها، ادارات کل ورزش وجوانان استانها، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک به همه همکارانم در وزارت ورزش و جوانان در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، صندق حمایت از قهرمانان و پیشکشوتان ورزشی و این جمع محترم گرامی خداقوت می گویم که نهایت تلاش و سعی خود را کردند تا در سالی که پشت سر گذاشتیم در خدمت عزیزان مان و مخاطبان مان در ورزش باشند و امیدوارم نتیجه کار همکارانم مورد رضایت مردم بزرگوار و رضایت حق تعالی قرار گرفته باشد.

یکی از مهمترین اتفاق ورزشی در سال ۱۴۰۰عملکرد کاروان ورزش ایران در بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود که ورزشکاران کشورمان توفیقات ارزشمندی را کسب کردند.

پس از آن بازی های پارالمپیک برگزارشد و کاروان ورزشی کشورمان مزین بنام شهید حاج قاسم سلیمانی به توکیو اعزام شدند و پس از بازگشت مورد تفقد و تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفتند و با افتخار می گویم یکی از مهمترین اتفاقاتی که در روزهای آغازین فعالیت بنده در سال ۱۴۰۰ در وزارت ورزش و جوانان رخ نمود، دیدار جمعی از مدال اوران و مسوولان المپیک و پارالمپیک با مقام معظم رهبری بود که در آن دیدار گزارشی خدمت ایشان ارائه کردیم، سپس از فرمایشات و راهنمایی های ایشان که چراغ راهی بود برای اینده ورزش کشور بود بهره مند شدیم.

عملکرد کاروان ورزش ایران در بازی های پاراسیایی جوانان بحرین در سال ۲۰۲۱ که مجموعا توسط ورزشکاران پرتلاش کشورمان ۱۴۷ مدال رنگارنگ برای ایران به دست آمد.

کسب۱۳ مدال ارزشمند توسط تیم های ملی کشتی ازاد و فرنگی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قهرمانی جهان، صعود تیم ملی هندبال کشورمان به جام جهانی و صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی ۲۰۲۳ قطر، که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و تا چند روز آینده در کره جنوبی نمایندگان کشورمان در مسابقه ای مهمی حضور خواهند یافت و پس از آن میزبان تیم ملی لبنان خواهیم بود که انشالله ملی پوشان کشورمان با تلاش و قدرت اتفاقات خوبی را در قرن جدید برای کشورمان رقم بزنند.

کسب عنوان قهرمانی توسط تیم ملی کوراش مردان کشورمان و عنوان سومی بسیار ارزشمند توسط بانوان ملی پوش همین رشته در آخرین ساعات سال ۱۴۰۰ که نتیجه ی بسیار خوشحال کننده ای بود لازم می دانم مجددا کسب این افتخارات را به خانواده بزرگ ورزش و جوانان تبریک عرض کنم.

در سالی که گذشت در رقابتهای قهرمانی جهان ۷۳ مدال طلا ، ۵۲ مدال نقره و ۸۲ مدال برنز در قهرمانی اسیا ۲۹ مدال طلا ،۳۳ نقره و ۴۵ برنز و در تورنمنت بین المللی ۴۹ مدال طلا ، ۴۲ نقره و ۶۴برنز به دست آمد . یکی از برنامه هایی که در دستور کار بود و به نحو احسن پیگیری وانجام شد برنامه ریزی و کمک به تجهیز و راه اندازی خانه های ورزش روستایی با اولویت مناطق محروم و اسیب پذیر بود که برای آنجا این مهم ۲۲ هزارمیلیون ریال تخصیص داده شد.

پیگیری و نظارت بر افتتاح و بهره برداری از ۱۳۷ زمین ورزشی مینی فوتبال, چمن مصنوعی درمناطق روستایی اولین حضور تاریخی تیم هندبال بانوان در مسابقات جهانی اسپانیا از مهمترین اتفاقات ورزش بانوان بود. کسب ۳۰۷ مدال در ۶۳ رویداد بین المللی، از دیگر نکات ورزش بانوان که در سال گذشته بنام ایران عزیز ثبت شد. اولین حضور بانوی تنیسور ایرانی در مسابقات گرند اسلم استرالیا و کسب جایگاه در بین صد تنیسور برتر دنیا در رده سنی جوانان. جذب و حفظ جایگاه ورزش بانوان در سطوح بین المللی با کسب ۱۱ کرسی بین المللی۳۱ ورزشکار لژیونر،۵ مربی لژیونر ،۴مربی خارجی و ۳ مدرس.

حضور و قضاوت بانوان داور ایرانی در رویدادهای بین المللی با قضاوت ۶۰ داور در رویداهای بین المللی به صورت حضوری و مجازی و حضور۳ داور زن در بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو. انعقاد تفاهمنامه پروژه های همکاری های مشترک بین دستگاهی از جمله سازمان مناطق ازاد به منظور توسعه زیر ساختها ورزشی و برگزاری اردوهای ورزشکاران داخلی و خارجی و پروژه ها امضا تفاهم نامه های بین دستگاهی در حوزه فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با سازمان صدا وسیما، خبرگزاری‌ها، وزارت بهداشت، وزارت‌کشور، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بسیج ورزشکاران، معاونت مناطق محروم، ریاست جمهوری سازمان جنگل‌داری و مراتع، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و بنیادالغدیر و... که انشالله اجرای مفاد این تفاهمنامه ها خروجی ارزشمندی برای سال پیش رو داشته باشد.

انجام بیش از ۱۰۰ سفر استانی مسئولان ارشد وزارت ورزش و جوانان به مناطق مختلف کشور با هدف بررسی نظارت و افتتاح پروژه های عمرانی و ورزشی. دیدار و برگزاری نشست تخصصی با گروه‌های مرجع و جامعه هدف، پیگیری و بررسی وضعیت و عملکرد حوزه های ورزش و جوانان استان‌ها. برگزاری بیش از ۷۵۰ دیدار مسوولان ارشد وزارت ورزش وجوانان و نشست های تخصصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی. برنامه ریزی و مشارکت و حمایت از برنامه‌های گرامیداشت هفته تربیت بدنی در ۳۱ استان با برگزاری ۳۵۴۵ برنامه در سطح استان و ۶۲۵ برنامه در سطح فدراسیون های ورزشی‌‌.

برگزاری بیش از ۶ هزار برنامه مناسبتی مذهبی و ملی به صورت گسترده در سراسر کشور‌. افتتاح ۲۰۸ پروژه ی عمرانی به مناسبت هفته دولت، افتتاح ۱۸۳ پروژه ی عمرانی به مناسبت هفته تربیت بدنی. افتتاح ۲۲۶ پروژه به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اعتبار ۶۲۲ میلیارد تومان در حوزه زیر ساخت ها استادیوم فوتبال، سالن های ورزشی چندمنظوره ، زمین فوتبال چمن طبیعی بزرگ، زمین فوتبال چمن مصنوعی، زمین چمن مینی فوتبال، خانه جوانان، استخرهای سرپوشیده و... از جمله مواردی که درسال ۱۴۰۰ با توجه به تقاضای جوانان، مردم و مسوولان در سراسر کشور به بهره برداری رسید.

این وزارتخانه در بخش ورزش در سال ۱۴۰۱ رویدادهای بسیار مهمی را پیش رو دارد که از جمله می‌توان به المپیک ناشنوایان برزیل اشاره کرد. برای حضور موفق در این رویداد کاروان بسیار خوبی شکل گرفته و ورزشکاران در اردوها، طبق برنامه ریزی مسوولان فدراسیون و کادر فنی تمرینات خود را در سطح مطلوبی پیگیری می‌کنند. وزارت ورزش و جوانان نیز همه گونه حمایت، نظارت و همراهی را با این فدراسیون داشته است . امیدوارم ورزشکاران ناشنوا در این رویداد مهم که هر چهار سال یکیار برگزار می شود حضوری درخشان و موفق داشته باشند.

از دیگر رویدادهای پیش رو، بازی های کشورهای اسلامی است که مردادماه در شهر قونیه برگزار خواهدشد. ایران اسلامی کاروان بسیار ارزشمندی را به این رقابتها اعزام خواهد کرد، یکی از نقاط قابل توجه در خصوص کاروان اعزامی به قونیه حضور چشمگیر بانوان ورزشکارکشورمان در اکثر رشته ها می باشد. بازی های اسیایی وپاراسیایی هانگژو به میزبانی کشور چین و بازی های اسیایی جوانان در شانتو سه رویداد مهمی است که ورزشکاران کشورمان در آن ها حضور خواهند یافت. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز یکی از مهمترین مسابقات ورزشی است که به امید خدا ملی پوشان کشورمان درآن شرکت میکنند.

برای همه شما عزیزان و جامعه جوان و ورزش در سال جدید که نام گذاری بسیار ارزشمندی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است آرزوی موفقیت می کنم. انشالله در حوزه تولید در ورزش این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت و صنایع ورزشی پیشرو و سردمدار تولیدات ورزشی خواهند بود و سهم خود را در این خصوص ادا خواهدکرد. امیدوارم با انجام کارهای دانش بنیان بتوانیم در این عرصه در ورزش ایفا نقش کرده و مدل جدیدی از حکمرانی ورزش در کشور را در سایه فناوری و با اعتقاد به مباحث دانش بنیان به نمایش بگذاریم. از خدا می خواهم بتوانیم با عملکرد و انجام کارهای زیر بنایی در عرصه کارآفرینی نقشی بزرگ در کشور ایفا کرده و در خدمت کشور دوست داشتنی‌مان ایران و آحاد مردم عزیزمان باشیم. بار دیگر بهار طبیعت و حلول سال ۱۴۰۱ را خدمت ملت شریف ایران تبریک عرض می‌کنم.